zondag 10 april 2011

Leesverslag # 2

Das Parfum - Patrick Suskind
1985
3             Deze keer heeft mijn  keuze van het boek niks te maken met de kaft of uiterlijke kenmerken. De kaft is heel saai wit met groen, en de typografie spreekt me echt totaal niet aan. Ik heb het boek wel gekozen, omdat toen ik de literatuurlijst afging, ik een titel zocht die me aansprak. Deze titel had iets vrouwelijks over zich. Toen ik de achterkant van het boek had gelezen was ik verkocht. Het verhaal zou gaan over een jongen die het ultieme parfum probeert te creëren. Hij raakt daarvoor op het slechte pad en vermoord vijfentwintig onschuldige meisjes. Das Parfum leek me heel spannend, en daar houdt ik wel van.

4             Patrick suskind is geboren in 1949, Munsing. Tegenwoordig leeft hij in Frankrijk als kluizenaar. Hij heeft zich afgezonderd in Languedoc en schenkt geen aandacht aan publiciteit en interviews. In zijn leven heeft hij zeven goedverkochte boeken geschreven en gepubliceerd. Zijn eerste boek schreef hij in  1981, en zijn laatste in 2001. Zijn eerste boek kwam zeven jaar nadat hij zijn studie geschiedenis had afgerond in München en Aix-en-Provence. Zijn studie heeft invloed gehad op zijn werk, aangezien hij nooit over de moderne tijd schrijft. Das Parfum is een voorbeeld daarvan.

5             ik denk dat dit boek best nog wel eens een succes kan worden. Het thema spreekt me heel erg aan en het lijkt me zeer spannend. Zelf ookal is het Duits (niks persoonlijks)  zie ik er niet tegenop om te beginnen met lezen.
  - - - - -
6          de eerste vijf bladzijdes is meteen ook het eerste hoofdstuk. Het verhaal begint wat langzaam met de geboorte van Jean-Baptiste Grenouille. Dit is natuurlijk logisch omdat zijn leven ook ergens begonnen moet zijn. Dit boek is iets moeilijker dan het eerste. Af en toe moet ik een zin een paar keer overlezen voordat ik het helemaal kan begrijpen. Sommige woorden moet ik opzoeken, maar in het algemeen is het boek wel te doen qua taalgebruik.

7 - 8       het is overduidelijk dat de hoofdpersoon Jean-Baptiste Grenouille is. Hij is geboren onder een viskraam in 1738. Zijn moeder nam aan dat hij de geboorte niet zou overleven net als zijn 4 broertjes en zusjes. Met het eerste geluid dat hij maakt heeft hij zijn moeder verraden. Zijn moeder wordt opgehangen wegens iets dat vergelijkbaar is met poging tot moord, en Jean-Baptiste wordt in een weeshuis ondergebracht.

9                             de beschrijving van de omgeving is zeer gedetailleerd geschreven. Het gaat om de vismarkt waar de moeder van Jean-Baptiste werkt. In de grootste stad van Frankrijk , Parijs, werkte de meeste arme vrouwen op de vismarkt. Er wordt overduidelijk ingegaan op de stank die op zon markt hing. Niet alleen door de vis, maar ook om het feit dat het een grote stad is.

10           Amme Jeanne Bussie en Pater Terrier spreken elkaar over Jean-Baptistes lot. Amme moet tegen betaling van de kerk alle wezen opvangen en voeden. Ze weigert echter om  Jean-Baptiste nog te houden, aangezien er iets vreemds met hem is. Hij zou bezeten zijn door de duivel, omdat hij niet ruikt zoals alle kinderen ruiken. Volgens Pater Terrier is het allemaal onzin en is ze egoïstisch om een kind te weigeren, al is het nog zo raar.

11           Ik denk dat Amme niet egoïstisch is zoals de pater beweert, maar gewoon een vrouw die probeert te leven van het geld dat ze verdient met het verzorgen van wezen. Ze bedoelt het niet slecht om Jean-Baptiste af te wijzen, omdat de lezer weet dat er ook echt iets vreemd met hem aan de hand is. Pater Terrier lijkt me alleen niet een fijne man. Hij misbruikt zijn macht als pater bij de gelovige mensen, die er veel waren in die tijd. Hij beschuldigd anderen ervan egoïstisch te zijn om  er zelf makkelijk van af te zijn. Dat is niet wat ik een aardige vent noem.

12           tot nu toe is het boek nog niet echt spannend. Het gaat vooral over de jeugd van Jean-Baptiste en niet zozeer over zijn verhaal als parfumeur. Het is ook niet saai echter, omdat er genoeg verteld wordt over de manier van leven in de achttiende eeuw. Ik vind het leuk om ook een iets te lezen over de cultuur in die tijd, en niet alleen het stoere helden verhaald. Toch hoop ik dat de spanning nog opgebouwd wordt.

13           Op zijn dertiende is Jean-Baptiste verkocht aan een soort slavendrijver. Hij houdt het lang vol en krijgt na een tijd wat meer vrijheid om de stad de gaan verkennen. We weten inmiddels wat er met Jean-Baptiste aan de hand is. Hij heeft een extreem goed reukvermogen en een obsessie met geuren. In zijn vrije tijd loopt hij door de stad te zwerven. Op ene keer loopt hij door de straten van Parijs en pikt een geur op van een meisje. Hij vind de geur zo lekker dat hij het meisje achterna loopt. Zijn obsessie met de geur gaat zo ver dat hij haar geur wil bewaren, maar in zijn pogingen om dat te doen vermoordt hij haar. Geschrokken dumpt hij haar in een drinkbak en rent weg.

14                   Het feit dat hij is verkocht door zijn zorgmoeder aan een slavendrijver heeft volgens mij wel een impact op zijn leven gehad. Hij moest ineens veel werken. Hij doet het toch zonder problemen. Dankzij de slavendrijver kan hij ronddwalen in de stad en allerlei vreemde geuren vangen. Voor Jean-Baptiste is dit het ultieme geluk; om alle geuren te leren kennen.

15           Ik weet niet zo goed wat er met deze vraag wordt bedoeld. In Jean-Baptistes geval zou ik ook blij zijn om wat vrijheid te krijgen en zo je geluk te vinden in het vinden van nieuwe geuren.

16          Ik ben blij dat er toch wat spanning in komt inmiddels. Jean-Baptiste heeft al een moord gepleegd en daarmee is het spanningsniveau een stuk omhoog gegaan. Hij heeft ook al kennis gemaakt met het parfumeren.  Vanuit daar kan het verhaal verder gaan.

17           De hoofdpersoon is na zoveel moorden nog steeds niet te pakken genomen. Ik had verwacht dat hij gepakt zou worden net voordat hij de laatste vermoord zou hebben of iets dergelijks, maar kennelijk was de voorloper van de politie nog niet zo actief in die tijd. 

18           Wat niet zo verassend was, is  dat hij het parfum toch af kreeg. Het hele verhaal loopt naar het moment dat het parfum klaar is, en het zou raar zijn als dit niet zou gebeuren. Hij kan iedereen een soort van betoveren met zijn wonderen elixer. Hij ontloopt daarmee zijn straf, wat dan weer een beetje onvoorspelbaar was. Hij wordt ineens als een held gezien in plaats van een moordenaar. Hij geeft het leven op omdat hij zijn doel heeft bereikt.

19           Zou jij net als Baldini een jongeman ,die s nachts je winkel in komt lopen, zomaar een parfum laten maken?
Ik weet niet wat ik zou doen. Het is natuurlijk heel raar om zo iemand al je spullen toe te vertrouwen. Aan de andere kant zou ik ook heel nieuwschierig zijn naar wat hij kan. Als iemand zou zeggen dat ze mij rijk kan maken, zou ik het ook wel een kans willen geven. Jean-Baptiste zou hem de wonderformule geven waar Baldini maar niet achter kon komen. Dat haalde natuurlijk het nieuwschierigste in hem naar boven.
Vind je het een verassing dat Jean-Baptiste als leerling bij Baldini mag werken ?
Nou.. Je kon het natuurlijk wel een beetje zien aankomen aangezien Jean-Baptiste een klein mirakel heeft laten zien. Iemand met zulk talent en reukvermogen laat een parfumeur natuurlijk niet lopen zou ik zeggen. Baldini wordt er alleen beter van om hem in zijn zaka te laten helpen, omdat hij met alle winst eindigt. Hij moet dan wel Jean-Baptiste helpen met het bewaren van geuren, maar dat is niks in vergelkijking bij wat hij ervoor terug krijgt. 

20           Ik denk dat mijn leven heel moeilijk te vergelijken is met dat van mijn hoofdpersoon. Ten eerste leefde hij in een tijd waarin vrouwen minderwaardig waren, de omstandigheden heel anders en er geen scholing bestond onder armere mensen. Daarbij komt nog dat hij Frankrijk afreist tevoet om ervaring op te doen bij het maken van parfum. Ook rent hij alle meisjes achterna die lekker ruiken en vangt met een speciale techniek hun geur op. Van alle geuren wil hij eht ultieme parfum maken. Ik heb geen idee hoe je dat met mijn leven zou kunnen vergelijken, behalve dan dat ik dus nooit van mijn leven iemand zou kunnen vermoorden.

21           Ten eerste denk ik niet dat ik ooit zou kunnen moorden, ookal zou ik de hele wereld kunne krijgen. Zulke obsessie is niet gezond en zulke mensen moeten allemaal met een ketting aan een muur vastgebonden worden. Dat is misschien heel extreem en onmenselijk, maar iemand die zoveel meisjes zou vermoorden om een parfum te creeren zou ik niet de kans geven om nog menselijk behandeld te worden.
Toch. in het verhaal krijg je echt begrip voor alles wat Jean-Baptiste doet. Het lijkt wel alsof het allemaal heel logisch is wat hij doet. Best eng eigenlijk... 
-       - - - -
22           Er is een verteller bij dit verhaal.
23           De tijd waarin het verhaal speelt is heel belangrijk. Alle omstandigheden van de achttiende eeuw waarin de Jean-Baptiste leeft zouden nooit in het heden kunnen zijn. Een moordenaar zou op ene hele andere manier worden gezocht bijvoorbeeld. Ook zouden er andere straffen voor staan. Bovendien zouden meisjes tegenwoordig in een stad als  Parijs niet snachts nog alleen door afgelegen straatjes mogen lopen.

24           ik heb geen flauw idee tot welke literaire stroming dit boek hoort. we hebben helaas alleen nog maar les gehad over de DDR literatuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten